Gestiunea şi contabilitatea activităţii comerciale, financiare şi a stocurilor
Aplicaţia hMARFA este un program informatic complex, care rezolvă gestiunea şi contabilitatea operaţiilor legate de stocuri (intrări, ieşiri), a operaţiilor comerciale (furnizori, clienţi), precum şi a celor financiare (încasări/plăţi) în conformitate cu legislaţia în vigoare. El corespunde pentru ţinerea evidenţei în lei noi (RON).
Care sunt principalele obiective care se pot realiza cu hMARFA?
întocmirea sau introducerea documentelor de recepţie în gestiunile unităţii (recepţie mărfuri, bon predare produse, chiar şi urmărire cheltuieli, etc.)
crearea unor documente justificative: note de intrare-recepţie, bonuri de predare producţie, facturi fiscale, avize de însoţire a mărfii, bonuri de consum etc.
gestionarea cantitativ-valorică a stocurilor de mărfuri, produse finite, materiale etc.
urmărirea mişcărilor între gestiuni
evidenţa zilnică a încasărilor şi plăţilor (ordine de plată, alte acte de casă sau bancă etc.), reevaluarea disponibilităţilor în valută cunoaşterea creanţelor şi datoriilor pe scadenţe de plată, reevaluarea soldului partenerilor externi la sfârşitul anului
gestiunea TVA pe cote şi crearea jurnalelor necesare conform legislaţiei în vigoare
contabilizarea automată a documentelor introduse şi a operaţiilor efectuate
evidenţa operaţiilor în lei şi valută, urmărirea cursurilor de schimb valutar
utilizatorul poate să stabilească gestiunile, jurnalele şi documentele utilizate, modul de contare a mişcărilor şi a documentelor, conturile utilizate (se livrează cu planul de conturi conform Ordinului 306/2002, este adaptabil conturilor din Ordinul 94/2001).
opţional se poate implementa şi contabilitatea de gestiune
Ce tipuri de unităţi pot utiliza aplicaţia?
agenţi economici care efectuează comerţ cu ridicata, eventual cu magazine cu amănuntul proprii
unităţi mici sau medii cu profil de producţie sau servicii unde poate rezolva gestiunea materialelor şi a produselor finite, a lucrărilor executate precum şi colectarea cheltuielilor
secţiunea de recepţii, facturare, încasări şi plăţi poate fi utilizată de către orice agent economic.
Care sunt principalele cataloage din program?
sunt cuprinse cotele de TVA şi accize, care se pot ataşa fiecărui material, marfă sau produs
conţine informaţii despre parteneri - furnizori, clienţi (persoane juridice sau fizice) - se pot introduce şi păstra date referitoare la parteneri - sediu, cod fiscal, cod IBAN, telefon, persoane de contact, etc.
se poate urmări cursul de schimb valutar, utilizabil la completarea documentelor (recepţii, facturi externe, conturi în valută, reevaluări)
Cine poate opera aplicaţia?
Programul poate fi utilizat direct de către personalul care se ocupă de gestiunea sau contabilitatea unităţii respective, el necesitând cunoştinţe elementare de operare. La firme mai mari recepţiile pot fi introduse chiar de către gestionar, operaţiile de casă de către casier, partea de facturare poate fi utilizată la desfacere, celelalte încasări şi plăţi se pot introduce la biroul financiar, iar datele finale se pot verifica de către contabil şi consulta de către personalul de conducere. Se poate seta data calendaristică după care se permite validarea/anularea documentelor. Astfel perioadele deja închise pot fi ferite de modificări ulterioare.
Care sunt manierele de exploatare?
a) ca sistem de evidenţă operativă - operaţiile se înregistrează de îndată ce au loc tranzacţiile, facturarea se face efectiv din aplicaţie etc.
b) ca sistem de culegere şi prelucrare date – documentele întocmite manual se introduc ulterior în calculator, eventual direct de către contabil
Care sunt situaţiile mai importante care se pot realiza ?
stocuri de mărfuri, materii prime, produse etc. pe loturi, pe conturi, pe gestiuni etc.
fişe de magazie, lista mişcărilor, balanţe de materiale, liste de inventariere
situaţia facturilor - emise într-o anumită perioadă, de încasat/plătit pe diverse scadenţe
listare fişe, balanţe clienţi şi furnizori după diverse criterii de selecţie şi grupare
calculul penalităţilor la restanţe de plată
jurnale TVA pentru vânzări şi cumpărări, operaţiuni asimilate
registrul de casă, cu numerarul zilnic defalcat în ROL şi RON. Există şi un calculator special pentru gestionarea paralelă a numerarului în RON şi RON
ordine de plată obişnuite, pe formular, sau ordine de plată tip trezorerie valabile din 2005
catalog de preţuri, recalculabil în funcţie de evoluţia cursului de schimb
Documentaţia de utilizare
Aplicaţia se livrează cu o documentaţie de utilizare sub formă listată pentru însuşirea cunoştinţelor de bază despre aplicaţie. În plus, ea conţine şi o documentaţie electronică mult mai detaliată care poate fi consultată şi în paralel cu lucrul cu programul.
Cum se face legătura cu programul de contabilitate hCONT?
Datele introduse în hMARFA se contabilizează automat, articolele contabile putându-se utiliza ca atare, sau ele se pot importa ca jurnale contabile distincte în programul hCONT, unde se încarcă direct, în vederea realizării balanţei de verificare şi a altor situaţii contabile. Contarea se poate realiza şi selectiv, după diverse criterii.
Care este suportul tehnic necesar pentru exploatare?
Pentru utilizarea performantă a programului se recomandă un calculator tip IBM PC categoria Pentium cu unitate CD, 50-100 Mb spaţiu liber pe hard disc şi o imprimantă format A4 sau A3.